GELD OVER

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #1177
    GRIETIE
    Deelnemer

    Goedemiddag,
    Net het boekje gedownload, ziet er netjes en eenvoudig uit.
    Heb wel een vraag over hokje “geld over” De formule daarin verwijst naar de geplande uitgaven en niet naar de feitelijke uitgaven?
    Waarom is dit?
    Alvast bedankt voor uw reactie.

    mvg,
    Margriet

    #1225
    Team SH
    Deelnemer

    Hallo Margriet,

    Bedankt voor uw vraag!

    Het idee is erg simpel en ouderwets. Voordat je iets wilt uitgeven, moet je eerst weten hoeveel je kunt uitgeven. Dus men moet eerst plannen;

    1.Wat zijn mijn inkomsten en wat zijn mijn kosten?
    2.Wat houd ik over?

    Datgene wat je overhoudt (hokje “geld over”) kunt je dus uitgeven. Het is de bedoeling dat de kolommen”Gepland” en “Te betalen” in Simpel Huishoudboekje altijd eerst ingevuld moeten worden. Dan pas kunnen de kolommen “Betaald” ingevuld worden.

    De feitelijke uitgaven zijn de kosten die al betaald zijn.

    Een voorbeeld:

    Plannen:

    Vul in de “Te betalen” van Simpel huishoudboekje het volgende:

    -Salaris 1500 euro
    -Huur 500
    -GWE 200
    -Auto 300


    Over 500 euro

    Het hokje “geld over” 500 euro.

    Feitelijke kosten:

    In de praktijk zijn de kosten achteraf meegevallen. Vul in de kolom “Betaald” van Simpel huishoudboekje het volgende:

    -Salaris 1500 euro
    -Huur 500
    -GWE 150 (pas het hokje “Te betalen” aan)
    -Auto 250 (pas het hokje “Te betalen” aan)


    Over 600 euro

    Het hokje “geld over” 600 euro.

    Heb ik uw vraag beantwoord?

    #1248
    Mari0604
    Deelnemer

    Hallo,

    Allereerst een dankjewel. Ik ben blij met mijn huishoudboekje en er erg tevreden over.
    Wel nog een vraag over het vakje ‘GELD OVER’.
    Ik snap het principe zoals hier uitgelegd staat, echter hoe zit dat dan met je overige kosten?
    Er staat nu dat ik geld over heb maar dat heb ik echt niet 😉
    Ik plan kosten in onder de algemene termen als boodschappen, kleding enz. En vervolgens werk ik de lijst bij met daadwerkelijk gedane transacties dus ik maak zeg maar een nieuwe regel met Albert Heijn 50,- betaald enz.
    Maar mijn geplande en mijn feitelijke kosten snap ik dan nog steeds niet.
    Als je kosten niet gepland hebt maar je geeft wel geld uit kun je toch nooit geld over houden?

    Ik hoop dat u mijn vraag begrijpt.

    Met vriendelijke groet,
    Mari

    #1249
    Team SH
    Deelnemer

    Hallo Mari,

    Bedankt voor je reactie.

    Je geplande kosten zijn de kosten die je vantevoren denkt te maken;

    Bv.

    Aan het begin van de maand:
    -Bodschappen 200 euro.

    Aan het einde van de maand heb je 185 euro aan de boodschappen uitgegeven (dar zijn je feitelijke kosten). Het verschil (15 euro) houdt je over. Dit bedrag is “GELD over”.

    Snap je het?

    Kosten die je niet gepland hebt, maar wel gemaakt hebt, dien je toch achteraf in de kolom “gepland” in te vullen! Anders klopt het bedrag van “GELD OVER” niet. Kosten in de kolom “GEPLAND” zijn je gezinsbegroting die je achteraf bijstelt.

    “Er staat nu dat ik geld over heb maar dat heb ik echt niet”

    -Komt je “saldo op rekening” overeen met je banksaldo?

    ALs je wilt, mag je huishoudboekje voor een “APK check” naar mij toe mailen. Ik zal je dan meer uitleg geven.

    Gr Philippe

    #1266
    wbever
    Deelnemer

    Hallo Philippe,

    Ik zou het ook logischer vinden als de daadwerkelijke betaalde bedragen worden meegenomen in het geld-over resultaat.

    De uitleg die je geeft klopt wel maar strookt niet met zoals ik het zou willen gebruiken.

    Het budget (=te betalen) voor de boodschappen is 500.
    Als ik daadwerkelijk meer betaald heb (de feitelijke kosten) dan dat ik verwacht te ontvangen (totaal inkomsten + eventueel saldo van vorige maand) dan heb ik echt geen geld meer over.

    Groeten, Willem

    #1267
    Team SH
    Deelnemer

    Hallo Willem,

    Simpel Huishoudboekje is een budgetteringstool. Het is een tool om je gezinsbegroting samen te stellen en kosten vooruit te plannen.
    Het woord budget komt oorspronkelijk uit Frans (bougette) en betekent portemonnee. Als je 500 euro in je portemonnee hebt, kunt je niet meer dan dat bedrag uitgeven. Wanneer je daadwerkelijk meer dan dat bedrag betaald hebt, dient de kolom “Gepland” bijgesteld te worden.

    De kolom “Betaald” mag nooit meer dan “Gepland” zijn. ❗

    ➡ Bijvoorbeeld;

    Je hebt 500 euro gepland.
    Achteraf heb je 600 euro uitgegeven
    Dus je kolom “Gepland” dient gewijzigd te worden van 500 naar 600 euro.

    Mocht het niet duidelijk zijn of je nog meer vragen hebt, dan hoor ik het graag!

    Gr Philippe

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.